Monday, September 1, 2008

Akademi Nasyid : Konsert Akhir

Alhamdulillah, dari hari sabtu, baru hari ni sempat nak tulis blog untuk Konsert Akhir akademi Nasyid. bukannya apa, memang baru skrg ni berkesempatan. Ok, where should i start, erm, ok, rasanya sepanjang akademi nasyid berlangsung, konsert terakhir ni la merupakan konsert yang paling mencabar. saya sendiri, dan krew, serta peserta akademi nasyid memang bertungkus lumus. Saya sendiri memang kena terlibat secara tidak langsung dengan persembahan peserta, sbb saya compose lagu untuk Aiman, jadi secara tidak langsung saya memang kena datang semua session yang melibatkan latihan peserta. Sambil2 tu menjengah juga tolong2 peserta yang lain. (Ada yang letak komen: Kenapa buat lagu untuk Aiman?), di sini saya jawab (sebab saya dah kaji karakter suara dia dan kemampuan dia sebab dia memang rapat dengan saya di akademi jadi, lagu Dusta Berkalang ialah hadiah untuk Aiman). Ini tak bermakna saya bias pada Aiman, peserta yang lain pun saya bantu.

Jadi semuanya kena buat awal, biasa nya rehearsal di studio hijjaz di buat pada hari khamis, tapi untuk final concert, diawalkan jadi hari rabu. khamis dah sound check di sri pentas 2 sampai la sabtu petang.

So alhamdulillah, bila malam konsert akhir, studio sri pentas 2 memang FULL HOUSE. PACKED! respon audience pun memang bagus sekali. saya memang tak nafikan ada sikit gementar sebab ni malam akhir, tambah pulak, datuk seri zahid hamidi pun ada, vvip semua pun ada, jadi memang kena perform yang paling baik...

dari segi persembahan peserta, saya rasa semua dah buat ALL OUT. Anda boleh saksikan sendiri, di TV, di web, memang semua pun cuba buat yang terbaik. Walaupun ada persembahan yang tak begitu memberikan kesan pada emosi saya, tetapi, memang kesungguhan diorang dapat saya rasakan.

RM100,000 memang dah lama x ada dalam fikiran diorang semua. Semua tak fikir pasal wang tunai, yang penting persembahan yang dapat membuka mata masyarakat tentang persembahan diorang, dan komitemen yang diberi melebihi 100%.

Alhamdulillah, abg azhan dah dinobat sebagai juara. Azhan memang all time favorite ramai. Rezeki untuk famili abg an la tu. Kami berdua sempat berbual panjang sebelum konsert akhir, memikir hala tuju akademi nasyid selepas ini. nyatanya, abg an dengan saya ada persamaan pendapat.

Aiman pula ditempat kedua, insyallah kalau tak ada aral melintang, saya akan buat perbincangan dengan pihak TV9 untuk sunting aiman jadi artis rakaman di bawah saya. Tapi belum ada hitam putih lagi. Dengan aiman, memang saya dah maklumkan lama semenjak dia dalam akademi lagi. Dengan pihak TV9, saya baru cakap mulut sahaja, semuanya akan pergi ke meja perbincangan tak lama lagi.

Dvision, peserta yang dapat tempat ketiga pada mlm tu. Memang jelas nampaknya Dvision tak mensia2 kan Dak mie. tragedi di galeri akademi nasyid tempoh hari diambil betul2 oleh Dvision untuk dijadikan pengajaran.

Cicik, Eda dan Muslim Voice juga memang tak mengecewakan. Cicik ada bgtau yang dia memang tak dapat feel lagu baru sampai ke hari konsert. Dia tak menjumpai feel yang sebenarnya, menyebabkan persembahannya agak monotonous dan tidak cukup 'rasa'. Eda, saya menaruh sikit perasaan kasihan sebab agak 'tersiksa' menyanyikan lagu Menangislah Hati. Bukan sebab dia serak sebab banyak kali latihan, masalahnya, dari mula2 dapat lagu pun memang lagu tu dah tinggi. Agaknya kalau diubahsuai sikit, mesti masalah serak tu tak jadi. Muslim Voice - ketegangan masa pemilihan lagu diorang tempoh hari dah dileraikan dengan gembira sekali masa atas stage. Insyallah saya akan record lagu "Oh Tuhan" sebuah lagu acapela saya untuk Muslim Voice dalam masa terdekat.

Anyway, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang sudi menonton akademi nasyid sampai habis dan memberikan pelbagai komen. Ini baru permulaan, insyalalh jika ada rezeki Akademi nasyid 2, pasti kelemahan2 lalu akan diperhalusi dan diperbaiki.

Nantikan perkembangannya dari semasa ke semasa...

Wassalam...


Hafiz Hamidun
Hos Akademi Nasyid TV9

Petikan : http://hafiiiz.blogspot.com/2008/09/akademi-nasyid-konsert-akhir.html

No comments: